עורך דין ייפוי כוח מתמשך – מה חשוב לבדוק בעת בחירת עורך דין?

עורך דין ייפוי כוח מתמשך – מה חשוב לבדוק בעת בחירת עורך דין?

ייפוי כוח מתמשך הוא כלי משפטי בעל חשיבות מכרעת, על כן אין להקל ראש בבחירת עורך דין לעריכתו.

למידע נוסף – לחץ על הקישור למעבר למאמר מהו ייפוי כוח מתמשך

כאשר ממנה מבקש לערוך באמצעות עורך דין ייפוי כוח מתמשך, יש לשים לב לכך שאך ורק עורך דין שעבר הסמכה לעריכת ייפוי כוח מתמשך על ידי האפוטרופוס הכללי יכול לערוך את המסמך.  

על ידי לחיצה על הקישור ניתן לעבור למדריך אודות בחירת עורך דין ייפוי כוח מתמשך

כאשר עורך במסגרת עיסוקו עורך דין ייפוי כוח מתמשך, עליו להקפיד על מספר כללים חשובים:

  • על פי חוק, עורך דין העורך ייפוי כוח מתמשך לא יכול לשמש במסגרתו כמיופה הכוח של הממנה. כמו כן, החוק אוסר על עורך הדין להיות בעל עניין אישי בו, לדוגמא: מחזיק מניות בחברה שבבעלות הממנה או שוכר נכס שבבעלות הממנה.
  • הפגישה הראשונית של הממנה עם עורך דין לעריכת ייפוי כוח מתמשך תערך שלא בנוכחותו של מיופה הכוח. בפגישה זו יפרוש עורך הדין את ההשלכות הכרוכות בעריכת ייפוי כוח מתמשך, יסביר לגבי חובותיו וסמכויותיו של מיופה הכוח, אילו עניינים ניתן לכלול בייפוי הכוח, קיומה של אפשרות היידוע והפיקוח של גורמים חיצוניים על מיופה הכוח ("המיודעים"), אפשרות ואופן ביטול ייפוי הכוח המתמשך ועוד פרטים רבים דומים. לאחר שהוסבר לך לפרטי פרטים הכל אודות ההליך, ניתן להיפגש עם מיופה הכוח על מנת לפרט בפניו את משמעות ייפוי הכוח המתמשך.
  • עורך הדין שעורך ייפוי כוח מתמשך צריך להתרשם ממך כי אתה מבין את משמעות עריכת ייפוי הכוח, וכי הוא ניתן בהסכמתך החופשית ומרצון, ללא שהופעלו עליך לחצים לעריכתו או השפעה בלתי הוגנת.
  • כאשר מכין עורך דין ייפוי כוח מתמשך בעבור אדם עם מוגבלות כלשהיא, על עורך הדין להעביר לו את משמעות עריכת ייפוי הכוח המתמשך, תוך התאמות נגישות לפי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ותקנותיו.
  • עורך הדין יערוך את ייפוי הכוח המתמשך בהתאם להוראותיך ולרצונותיך. ניתן לקבוע במסגרת ייפוי הכוח "הנחיות מקדימות", בהן יפורטו רצונותיך בנוגע להחלטות או פעולות עתידיות שיינקטו בשמך. ככל וייכנס ייפוי הכוח המתמשך לתוקף בעתיד, הנחיות אלה ידריכו את מיופה הכוח כיצד לפעול.
  •  מה קורה במקרה לפני שכתב עורך דין ייפוי כוח מתמשך התעורר בליבו ספק בדבר כשירותו של הממנה לחתום?

במקרה כזה, לפני שעורך הדין יערוך את ייפוי הכוח המתמשך, רשאי הוא להפנותך לקבלת חוות דעת מומחה בעניין.

לאחר מכן, את חוות הדעת שייתן המומחה מצרפים כנספח לייפוי הכוח המתמשך.

מסמכים שמצרף עורך דין לייפוי כוח מתמשך

עורך הדין העורך ייפוי כוח מתמשך צריך לשים לב לכל הפרטים הקטנים, שכן – במקרה בו לא נשמרו כל הכללים הקפדניים לגביהם מנחה האפוטרופוס הכללי – ייפוי הכוח המתמשך לא יופקד, אלא יוחזר בגין תקלה במילוי הטופס.

מהם המסמכים שצריך לצרף עורך דין לייפוי כוח מתמשך?

  1. חוות דעת מומחה – בהתאם לרצונך, או כשעורך הדין ביקש לקבלה כתנאי לעריכת ייפוי הכוח המתמשך.
  2. טופס וויתור על סודיות חתום על ידי מיופה הכוח.
  3. כל מסמך רלוונטי אחר שברצונך לצרף לייפוי הכוח המתמשך, כמו רשימה מפורטת של נדל"ן, רכוש, נספח מורחב של הנחיות מקדימות וכדומה.

חשוב לדעת! במקרה בו יופקדו מספר ייפויי כוח מתמשכים הנוגעים לאותו עניין (רכוש/אישיים/רפואיים) – ייפוי הכוח האחרון שנערך והופקד הוא יהיה הקובע.

אלו הם התנאים העיקריים שצריכים להתקיים על מנת שייפוי הכוח המתמשך ייערך כראוי:

צירוף הסכמת מיופה הכוח לייפוי הכוח המתמשך

יש לערוך מסמך, בו מיופה הכוח חותם כי הוא מוכן לשמש מיופה כוח, ולצרפו, לאחר ההסבר שיינתן על ידי עורך דין לייפוי הכוח המתמשך. עורך הדין שעורך את ייפוי הכוח המתמשך יסביר למיופה הכוח את משמעותו, אחריותו ולגבי סמכויותיו. בשלב הבא מיופה הכוח קורא את תוכן ייפוי הכוח ומאשר כי הוא עומד בתנאי הכשירות הנדרשים ממיופה כוח בהתאם להוראות חוק. לאחר מכן, חותם מיופה הכוח על טופס וויתור סודיות.

בסיום מילוי הטופס באופן מקוון הממנה ומיופה הכוח צריכים לחתום עליו ידנית. לאחר שלב זה, עורך הדין שערך את ייפוי הכוח המתמשך יחתום עליו את חתימתו הידנית ובנוסף גם חתימה אלקטרונית. לאחר מילוי כלל החתימות הנדרשות על גבי ייפוי כוח המתמשך המסמך יופקד במשרדי האפוטרופוס הכללי.

הפקדה אצל האפוטרופוס הכללי על ידי הממנה או עורך דין שערך ייפוי כוח מתמשך

הפקדת ייפוי הכוח המתמשך במשרדי האפוטרופוס הכללי היא הכרחית ומהווה תנאי לתוקפו.

ההפקדה נעשית באופן מקוון על ידי עורך הדין העורך את ייפוי הכוח המתמשך, או במסגרת התייצבות במשרדי האפוטרופוס הכללי, תוך הזדהות עם תעודת זהות, ומסירת העותק מקורי של ייפוי הכוח המתמשך לנציג האפוטרופוס הכללי.

בין אם עורך הדין שערך את ייפוי הכוח יהיה המפקיד, ובין אם מסיבה כלשהיא תבחר להפקיד את ייפוי הכוח המתמשך במשרדי האפוטרופוס הכללי בעצמך, בשתי אפשרויות ההפקדה יש להמציא עותק מקורי של ייפוי הכוח המתמשך למשרדי האפוטרופוס הכללי תוך 40 יום ממועד ההפקדה המקוונת.

לאחר הפקדת ייפוי כוח מתמשך האפוטרופוס הכללי שולח אליך ולעורך הדין שערך את ייפוי הכוח המתמשך הודעה ראשונה, המאשרת את קבלת ייפוי הכוח המתמשך. לאחר מכן תשלח הודעה נוספת בדבר אישור ההפקדה או אי אישורה, לאחר עריכת הבדיקות מטעם משרד האפוטרופוס הכללי.

לאחר הפקדת ייפוי הכוח המתמשך, אחת ל-3 שנים ממועד ההפקדה ועד שייכנס לתוקף, שולח האפוטרופוס הכללי תזכורות, שנועדו לוודא שאתה מעוניין שייפוי הכוח ימשיך לעמוד בתוקפו, ויזכיר לך כי באפשרותך לבטל או לשנות אותו.

ייפוי כוח מתמשך ואגרה – האם יש אגרה על הפקדת ייפוי כוח מתמשך?

נכון להיום (05/2020) הפקדת ייפוי כוח מתמשך פטורה מאגרה.

בהמשך יתוקנו תקנות, בהן ייקבע גובה האגרה. עוד סיבה מצוינת לערוך ייפוי כוח מתמשך כבר היום.

כניסת ייפוי הכוח המתמשך לתוקף

ייפוי הכוח המתמשך מקבל תוקף אם וכאשר לא יהיה באפשרותך, מסיבה כלשהיא, האפשרות להבין ולקבל החלטות בקשר לעניינים שנכללו בייפוי הכוח המתמשך, (עניינים אישיים, ענייני רכוש).

כניסה לתוקף של ייפוי כוח מתמשך מצריכה תנאים מסוימים, לא ניתן לקבוע שרק מיופה הכוח יכול לקבוע כי יש מקום להפעיל את ייפוי הכוח המתמשך.

תנאים אלו יכולים להתקיים כאשר נערך שיקול דעת משותף, של מיופה הכוח ואדם נוסף המכיר אתכם היטב, אשר יכולים ביחד להעיד על כי יש מקום להפעלת ייפוי כוח מתמשך.

כאשר נכנס ייפוי הכוח המתמשך לתוקף, על מיופה הכוח למסור הצהרה לאפוטרופוס הכללי כי התקיימו התנאים להפעלתו וכי הוא קיים את חובת היידוע. ללא מסירת ההצהרה לא ניתן להכניס את ייפוי הכוח המתמשך לתוקף.

לאחר קבלת ההצהרה יקבל מיופה הכוח מהאפוטרופוס הכללי אישור על כך שייפוי הכוח נכנס לתוקף. כמו כן, האפוטרופוס הכללי ישלח הודעה על כניסת ייפוי הכוח המתמשך לתוקף – אליך ולאדם המיודע.

לאחר כניסת ייפוי כוח מתמשך לתוקף מיופה הכוח יפעל בהתאם לסמכויות שנקבעו בו.

בבואו לטפל בענייני הממנה, יציג מיופה כוח עותק של ייפוי הכוח המתמשך הנושא את אישור האפוטרופוס הכללי.

כיצד פועל מיופה הכוח במסגרת עריכת ייפוי כוח מתמשך?

על מיופה הכוח לבצע את תפקידו תוך מתן דגש על שמירת רצונותיך, זכויותיך, כבודך וחירותך.  

במקרה בו מיופה הכוח מעוניין לבצע פעולות או להחליט החלטות בעבורך, הוא יצטרך קודם כל לבדוק אתך אם אתה יכול לבצע את הפעולה בעצמך או לקבל את ההחלטה ורק אם לא יהיה באפשרותך לעשות כן, הוא יהיה רשאי לפעול בשמך. באופן זה תישמר תהיה התחשבות ברצונותיך ובבקשותיך.

סמכויותיו וחובותיו של מיופה כוח

מיופה כוח מוסמך לקבל החלטה או לבצע פעולה בקשר לעניינים שנכללו בעת עריכת ייפוי הכוח המתמשך, בהתאם להוראות החוק ולהנחיות שנקבעו בייפוי הכוח המתמשך.

ישנן פעולות מסוימות אותן מיופה הכוח לא מוסמך לבצע בשמך:

המרת דת;

אימוץ ילד;

השתתפות בבחירות;

עריכת צוואה.

יש לשים לב לכך שעורכים את ייפוי הכוח המתמשך באופן יסודי, שכן פעולות מיופה הכוח מחייבות הסמכה מפורשת בייפוי הכוח. אם אין התייחסות מפורשת לפעולות בייפוי הכוח המתמשך מיופה הכוח לא יוכל לבצען, אלא לפנות לבית המשפט שיורה על מתן אפשרות בעבורו לעשות כן.

דוגמאות: תרומות, מתנות או הלוואות בסכומים מסוימים.

מעבר לכך, על פי החוק יש פעולות המחייבות אישור של בית המשפט בכדי שמיופה הכוח יוכל לבצען, כגון פעולות במקרקעין ופעולות בסכומים העולים על חצי מיליון ש"ח.

מתוקף תפקידו, באפשרות מיופה הכוח לקבל מידע בשמך בעניינים הקשורים לתפקידו, כדוגמת מידע רפואי מקופת חולים או מידע פיננסי.

תפקיד נוסף של מיופה הכוח, הוא לרשום הערות על כך שישנו ייפוי כוח מתמשך שנכנס לתוקף. דוגמא לכך היא מרשם שבו רשומות זכויותיך בנכס מקרקעין. הטלת תפקיד זה על מיופה הכוח נועד להגן על רכושך מפני צדדים שלישיים העלולים לנסות לנצל מצב חולשה שלך ,בשלב שבו אינך מבין בדבר.

הוראות בייפוי הכוח המתמשך לגבי שכר והחזר הוצאות למיופה הכוח

בדרך כלל מיופה כוח לא מקבל שכר על ביצוע תפקידו, זאת מהסיבה הפשוטה שאנו מניחים שמיופה הכוח יהיה בדרך כלל קרוב משפחה מדרגה ראשונה.

במקרה בו בכל זאת תחפוץ בכך, ניתן לקבוע בייפוי כוח מתמשך שמיופה הכוח יקבל שכר בעבור תפקידו. במצב זה יש לפרט זאת במפורש בייפוי הכוח, לנקוב בגובה השכר , כיצד מיופה הכוח יקבל את שכרו, מתי וכדומה.

כל עוד לא קיימת בייפוי כוח מתמשך הוראה מפורשת לעניין שכר מיופה הכוח, הוא לא יקבל שכר, חוץ  מהחזר הוצאות סבירות שהוציא לצורך מילוי תפקידו (כמו נסיעות, דלק).

ביטול ייפוי כוח מתמשך ופקיעת ייפוי כוח מתמשך

ייפוי הכוח יהיה בתוקף עד לביטולו או לפקיעתו בהתאם לתנאים שקבע החוק. כמו כן, יש למסור לאפוטרופוס הכללי הודעה במקרים של ביטול ייפוי כוח מתמשך או פקיעתו.

ניתן לבטל את ייפוי הכוח בכל עת, כל עוד לא הגבלת את עצמך במפורש לעשות כן, בעת עריכת ייפוי הכוח עצמו.

על מנת לבטל ייפוי כוח מתמשך יש למסור הודעה למיופה הכוח ולאפוטרופוס הכללי באמצעות טופס הודעה על ביטול.

דרך נוספת בה מתבטל ייפוי כוח מתמשך – על ידי בית המשפט. כאשר מיופה הכוח לא מפעיל את סמכויותיו כנדרש ממנו בית המשפט יכול להחליט על ביטול ייפוי כוח מתמשך.

פקיעת ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך פוקע במספר מקרים:

בהתקיים תנאי שנקבע בייפוי הכוח המתמשך, כמו מועד פקיעה;

כאשר מיופה הכוח אינו מעוניין עוד לשמש כמיופה כוח;

בעת פטירת הממנה או מיופה הכוח;

כאשר מיופה הכוח אינו כשיר לשמש בתפקיד על פי חוק, לדוגמא: מונה לו אפוטרופוס, נבחר בשל היותו בעל מקצוע ורישיונו נשלל, מיופה הכוח הוא בן זוג או ידוע בציבור והקשר הסתיים וכדומה.

בעת פקיעת ייפוי כוח מתמשך על מיופה הכוח למסור הודעה על כך לאפוטרופוס הכללי.

לאחר קבלת הודעה על פקיעת ייפוי כוח מתמשך האפוטרופוס הכללי ירשום זאת במאגריו.

מיופה כוח המסיים את תפקידו

לאחר 120 שנות חיים של הממנה, על מיופה הכוח להעביר את השרביט ליורשיך או למנהל עיזבונך או למי שבית המשפט יקבע.

לצורך יעילות, למשך תקופה של 61 יום ממועד הפטירה, מיופה כוח לענייני רכוש רשאי להמשיך טיפול בענייני רכוש מסוימים. לדוגמא: מיופה הכוח רשאי לשלם עבור שירותים שקיבלת בחייך, לשלם הוצאות לקבורה ואבלות, להמשיך בניהול נכס מושכר וכדומה.

כמו כן, במקרים בהם מתבקשת שמירת נכסיך או מניעת נזק לעיזבונך, רשאי מיופה הכוח לפנות, לצורך קבלת הוראות בעניין, לבית המשפט.

בחירת "מיודעים" וקבלת מידע במסגרת ייפוי הכוח המתמשך

מיהם אנשים מיודעים?

במסגרת עריכת ייפוי כוח מתמשך באפשרותך לבחור בגורמים אשר יקבלו מידע ודיווח ממיופה הכוח בעת שייפוי הכוח המתמשך נכנס לתוקף.

בהמשך, באפשרות המיודעים לקבל מידע ממיופה הכוח לגבי החלטות ופעולות שהוא מבצע בשמך. מומלץ למנות במסגרת ייפוי כוח מתמשך אנשים "מיודעים", על מנת ליצור גורם מפקח נוסף שיבחן את תפקודו של מיופה הכוח.

כמו כן, ניתן לקבוע שעל מיופה הכוח להעביר דיווחים לאפוטרופוס הכללי, באמצעות הגשת פרטה ודוחות כספיים, בדומה לדיווח הקיים במוסד האפוטרופסות.

הגורמים הזכאים לקבל מידע אודות ייפוי הכוח המתמשך

כאשר מופקד ייפוי כוח מתמשך, ולפני שהוא נכנס לתוקף, זכאים לקבל מידע על קיומו גורמים ספורים:

הממנה, מיופה הכוח, נציג מטעם היועץ המשפטי לממשלה, עובד סוציאלי לסדרי דין שמונה לפי חוק.

לאחר כניסה לתוקף של ייפוי כוח מתמשך, קמה זכאות גם ל"מיודעים" וקרובי משפחה לקבל מידע על כך שקיים ייפוי כוח מתמשך בתוקף. בהמשך לכך, מקבלים המיודעים מידע על זהות  מיופה הכוח ועל העניינים שבחרת לכלול במסגרת ייפוי הכוח. כל זאת, אם לא החלטת אחרת או הגבלת את זהות מקבלי המידע בעת עריכת ייפוי הכוח המתמשך.

לקבלת הצעת מחיר ופירוט לגבי מה מחיר עריכת ייפוי כוח מתמשך – אתם מוזמנים לקרוא את המאמר שכתבנו בנושא מחיר ייפוי כוח מתמשך

מעוניין לקבל פרטים נוספים לגבי עריכת ייפוי כוח מתמשך? השאר פרטים ונחזור אליך בהקדם!